Kansainvälistyvä yrittäjyys

Miten suomalaisten osaaminen saataisiin entistä paremmin näkyviin kansainvälisessä ympäristössä? Entä millaisena työympäristönä Suomi näyttäytyy Suomeen muuttaville työntekijöille?

Viime vuonna ruotsalainen Alex Waltner kirjoitti sivustollaan "Swedish Nomad" tekstin "25 Facts about Finland". Tämän kirjoituksen perusteella suomalaisuuden top 5 kiinnostavimmat asiat olivat: 1) Suomalaiset ovat maailman onnellisin kansa. 2) Ylinopeuden ajaminen voi tulla kalliiksi. 3) Uniikit urheilulajit, kuten eukonkanto, hyttysenpyydystyskilpailu, puhelimenheitto, sienijalkapallo ja ilmakitara. 4) Suomessa on 187 888 järveä. 5) Suomessa kulutetaan kahvia keskimäärin 12 kiloa asukasta kohden. (Lue koko kirjoitus täältä: https://www.swedishnomad.com/facts-about-finland/)

Liittyvätkö suomalaisten valttikortit kansainvälistyvässä yrittäjyydessä ja liiketoiminnassa juuri yllämainittuihin tekijöihin vai johonkin täysin muuhun? Vastaus tähän kysymykseen (tai muihin hyviin kysymyksiin) saattaa selvitä vuoden 2019 ensimmäisessä Kahvikiihdytyksessä, jossa kansainvälistyvästä yrittäjyydestä keskustellaan tapahtuman asiantuntijoiden johdolla.


Perjantai 8.3.2019

Ilmoittautuminen: Ilmoittautumalla oheisen linkin kautta viimeistään 1.3.2019 varmistat itsellesi kahvin/teen ja pientä purtavaa. Tapahtuma on maksuton.

https://goo.gl/forms/HUaadOVmduu2MS7U2

Paikka: Jyväskylän Yritystehdas (Piippukatu 11, 40100 Jyväskylä)

Aikataulu:

  • Klo 8.15 - 8.30 Aamukahvi
  • Klo 8.30 - 9.30 Asiantuntijoiden alustukset aiheesta
  • Klo 9.30 - 10.30 Paneelikeskustelu - yleisöllä mahdollisuus esittää kysymyksiä


Asiantuntijoiden esittelyt

Anna-Mari Blek, Kasvun Roihu

Anna-Mari johtaa Kasvun Roihulla Suomen suurinta yksityistä kasvuyrityksien kansainvälistymisohjelmaa, Grow to Marketia. Tämän ohjelman tarkoituksena on toimia kansainvälistymisohjelmana niille suomalaisille kasvuyrityksille, joiden tavoitteena on laajentaa liiketoimintaansa kohdemarkkinaan seuraavan 1-3 vuoden aikana. Tällä hetkellä Roihu järjestää ohjelmia Shanghaihin, New Yorkiin ja Tukholmaan. Anna-Mari on ollut yhteensä seitsemän kertaa yrityksien mukana Piilaaksossa, Tukholmassa, New Yorkissa ja Shanghaissa seuraamassa, kuinka suomalainen osaaminen ja innovaatiot purevat maailmalla. Yhteensä Grow to Market ohjelmiin on osallistunut vuoden 2017 jälkeen 260 yritystä.

Antti Korhonen, Liveto

Liveto haastaa lipunmyyntimarkkinoita modernilla, uusia standardeja tapahtumamyynnin toteuttamiselle asettavalla pilvipalvelulla. Toimitusjohtaja Antti ”Boss” Korhonen kertoo Kahvikiihdytyksessä Liveton matkasta kohti kansainvälisiä markkinoita sekä matkan mukana tuomista haasteista, opeista ja mahdollisuuksista. Liveton lipunmyyntipalvelu on tähän päivään ollut käytössä 10 eri maassa ja nyt yritys pyrkii löytämään itselleen parhaiten toimivat markkinat. Liveto haastaa kansainvälisiä toimijoita, joiden liikevaihdot ovat satoja miljoonia - miten pieni startup voi tässä onnistua?

Dea Viinikainen, Findolainen Business Hub

Dea Viinikainen on Indonesiasta Suomeen muuttanut yrittäjä, jolla on yli kymmenen vuoden kokemus yrityskonsultoinnista ja yrittäjyydestä. Dea on opiskellut korkeakoulututkinnon sekä Padjadjaran yliopistossa Indonesiassa että Jyväskylän ammattikorkeakoulussa ja tällä hetkelllä hän toimii Suomessa yrityskonsulttina yrityksensä (Findolainen Business Hub) kautta. Tämän lisäksi hän on toiminut vierailijaluennoitsijana Jyväskylän ammattiopiston yrittäjyysopinnoissa sekä osallistunut vapaaehtoistehtäviin monikulttuurikeskus Glorian indonesialaisessa perhekahvilassa ja Suomen pakolaisavussa. Kahvikiihdytykseemme Dea tuo näkökulman siitä, millaista Suomessa on toimia ulkomaalaistaustaisena yrittäjänä.